منظومه شمسی

منظومه شمسی

منظومه شمسی

منظومه شمسی

ماه کره ای دنباله رو ، اما پر توان

 

از روزگاران قدیم ، همواره خورشید به مثابه حکمران روز و ماه به عنوان فرمانروای شب ، بیش از دیگر اجرام آسمانی ، انسان را به خود مشغول داشته است.ماه از تمام اجرام آسمانی ، به زمین نزدیک تر است و به خودی خود ، کره ای سرد و تاریک است ، که با پرتو خورشید ، گرم و درخشان می شود.

ماه یا قمر زمین در مداری بیضی شکل که شباهت زیادی به دایره دارد ، به گرد زمین می چرخد و همواره یک طرف آن رو به زمین واقع شده و طرف دیگر آن از نظر ها پنهان است.ماه همانند سیارات ، تحت تاثیر تابش نور خورشید ، فقط از یک طرف روشن می شود و همیشه نیمی از آن روشن ، و نیم دیگرش تاریک است.و چون همواره به دور زمین در گردش است ، لذا اشکال مختلفی را مانند هلال – نیم دایره و دایره ی کامل در معرض دید ساکنان زمین قرار می دهد ، که به آن اهله قمر یا صور ماه میگویند.

بشر از روزگاران گذشته ، بر این عقیده بوده است ، که صور ماه در رشد و نمو گیاهان بی اثر نیست.به طور مثال گیاهانی که برای رشد و نمو به رطوبت فراوان نیاز داشتند ، چند روز پیش از زمان بدر کاشته می شد.

و بر عکس گیاهانی را که به رطوبت کمتری احتیاج داشتند ، روز های قبل از محاق می کاشتند ، و حتی در پاره ای کارگاه های چوب بری ، قواعد خاصی برای بریدن درختان رعایت می شد ، که با صور ماه ارتباط داشت .هر چند این عقاید خرافاتی به نظر می رسید ولی تاثیر نیروی جاذبه ماه بر زمین قابل انکار نیست.

قطر کره ماه 3476 کیلومتر و جرم آن حدود 01/0 وزن کره ی زمین است. کره ماه در مقایسه با دیگر ستارگان به اندازه ای به زمین نزدیک است ( فاصله ی آن از زمین حدود 384000 کیلومتر است) ، که اثر نیروی جاذبه آن را به خوبی در زمین احساس میکنیم .اثر جاذبه ی کره ماه آنچنان است ، که سطح اقیانوس ها را به سان کوهی از آب بالا آورده و حتی در تغییر ارتفاع خشکی ها نیز اثر میگذارد .طبق آزمایش هایی که به عمل آمده است ، سطح قاره آمریکای شمالی هنگامی که ماه بر فراز آن قرار می گیرد حدود 10 سانتیمتر بالا می آید.

 

نظرات 3 + ارسال نظر
آیلار دوشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 10:30 ق.ظ

سلام وبلاگ جالبی دارین.من دانشجوی رشته ی پزشکی هستم و در مورده تاثیر جاذبه ی ماه در بدن انسان تحقیق می کنم .به نظرم رسید که شما اطلاعات جالبی داشته باشید.ممنون می شم اگه کمکم کنید.

رضا شنبه 8 دی‌ماه سال 1386 ساعت 01:45 ب.ظ

وبلاگتان جالب بود و نسبتا کامل و بانثر و انشاء‌مناسب توضیحات داده شده بود . در صورتی که بخواهید می توانم اطلاعات دقیقتری در اختیارتان بگذارم

نانا جمعه 26 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 12:14 ب.ظ http://aaad.blogfa.com

سلام خسته نباشید واقعا از شما متشکرم به خاطر وبلاگ خوبتون من عاشق نجوم واحساس میکنم که با این عشق به خدا نزدیک ترم
من شما رو لینک کردم ببخشید ................
بازم دستتون درد نکنه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد